Cum se concepe un ziar

Actul efectiv de concepere si elaborare a unor ziare judetul Alba configureaza, sugestiv, caracterul intelectiv al produsului mediatic, in general, al ziarului, in cazul de fata, in expresie concentrata, ziarul constituie un proiect si un rezultat al unei bine gandite actiuni (“strategii”) comunicationale. O actiune care isi propune, in chip deliberat, constructia unei “realitati informationale” particularizatoare (de echipa), prin gestionarea coerenta si controlata, in nume propriu, a mesajului propus. Scopul urmarit si, de obicei, precizat in preambulul oricarui proiect publicistic, este de a convinge: de a obliga mintea la consimtire.

Caracterul deliberat al mesajului, trasaturile particularizatoare releva, fara echivoc, dimensiunea subiectiva explicita a produsului mediatic, deci a unor ziare judetul Alba, in substanta si efectele informationale preconizate si finalizate. Produsul mediatic - deci ziarul - este o creatie, cu toate particularitatile specifice acesteia: originalitate de interpretare si stil (“stilul casei”), impact cognitiv si emotional, determinarea unor atitudini civice, politice, morale, de adeziune sau respingere a unor idei, opinii, programe economice, doctrinare/ideologice sau initiative cu relevanta publica. Aptitudinea ziaristilor de a retranscrie realitatea cat mai aproape de substanta ei veridica - constituie regula elementara a profesiei. Realitatea “asa cum exista ea pentru public” este un demers obligatoriu, dar, asa cum spuneam mai la inceput, nu coincide, de multe ori, cu realitatea de fapt sau cu cea publicistica. Prin mijloace comunicationale specifice, oneste, publicul poate fi implicat in descoperirea adevaratei realitati mai favorabila propriei sale evolutii si optiuni.

Problema care se pune, in conceperea si elaborarea ziarului, este una a maximei luciditati morale si profesionale si mai putin una a entuziasmului si orgoliului de a directiona cu tot dinadinsul opinia publica (expresia consacrata este “directie de constiinta”). Desigur, entuziasmul si orgoliul (profesional) nu trebuie sa lipseasca, dar numai cu atat publicatia risca sa dispara dupa doua-trei numere iar conceperea ziarului devine inutila.

No comments:

Post a Comment